שלבי הוצאת ספר

תהליכי הוצאת ספר לאור

הוצאת ספר לאור | תהליך הוצאת ספר לאור | כמה עולה להוציא ספר לאור

לקטורה

השלב הראשוני בתהליך הוצאת ספר לאור. הלקטורה הינה אבחון מקדים של כתב היד. העורכים והלקטורים בהוצאת אופיר ביכורים יבחנו את כתב היד, יתייחסו לתכנים ולרמת הכתיבה ויחליטו האם הוא מתאים להוצאה מסחרית, דהיינו הפצה בחנויות הספרים, או למהדורה אישית. הלקטורה ניתנת לכל פונה, ללא תשלום וללא התחייבות.

במידה והחלטתם לפרסם את ספרכם, ושלחתם את יצירתכם לבית הוצאה לאור, יש צורך באבחון מקדים של כתב היד. 
יש אשר ישמחו לקבל חוות דעת מקצועית ואובייקטיבית וימהרו לשלוח את ספרם, ויש אשר יחששו משלב זה. שכן, הוא חושפני והכותבים חשופים לביקורת.

נציין כי באופיר ביכורים, אכן מקפידים על אמינות ומקצועיות, אך אין סיבה לחשש. העורכים והלקטורים בהוצאתנו, כותבים חוות דעת מקצועית ומפורטת. הביקורות בונות ומלמדת והיציאה מן המגירה הופכת לתהליך חוויתי, מעצים ומרגש.

ניתן לשלוח את כתבי היד גם דרך הדוא"ל. חוות הדעת תשלח אליכם לא יאוחר מחודש ימים מקבלת כתב היד.

יעוץ והכוונה

 

קיבלתם את הלקטורה? מה הלאה?

בסעיף האחרון בלקטורה (חוות הדעת) נכתב האם ספרכם מתאים למהדורה אישית או מסחרית.

מהדורה מסחרית – משמע שספרכם יופק בהוצאתנו. 

בסוף תהליך זה של הוצאה לאור, יופץ הספר בחנויות הספרים השונות.

מהדורה אישית – משמע שספרכם יופק על פי שיקול דעתכם וטעמכם. הספר לא יופץ לחנויות אך תוכלו להדפיס כמה עותקים שתחפצו, למשפחה ולחברים.

לאחר קבלת האבחון, מומלץ לשוחח עם אנשי ההוצאה לאור, אשר ידונו יחד איתכם במשמעויות האבחון ויסבירו לכם אודות תהליך ההפקה.

פגישה עם המו"ל

בפגישה עם המו"ל, אודי אוחנה, מנכ"ל ובעלי הוצאת אופיר, יוסברו לכם בפירוט כל שלבי הפקת הספר. מיהם האנשים מולם תעבדו, לוחות זמנים. כמו כן, זה השלב בו יקבע כמה עולה להוציא ספר לאור ותוגש לכם הצעת מחיר מפורטת וחוזה.


תתרשמו כמובן ממשרדי ההוצאה, מהספרים שהוצאנו לאור. תוכלו לסייר במשכננו, להכיר את המחלקות השונות: משרדי ההוצאה, משרד יחסי הציבור, דפוס האופסט, דפוס דיגיטלי, כיתות הלימוד ומרכז הכנסים, בית הקפה וחנות הספרים שלנו. אנו, באופיר ביכורים, מאמינים שאין כמו מראה עיניים ולכן מברכים על מפגשים בהוצאתנו. 

עריכה

חתמתם על חוזה עם ההוצאה? מזל טוב! אתם מתחילים תהליך מרגש, מהנה וחוויתי. מהשלב הראשוני בתהליך הוצאת ספר לאור הנו שלב העריכה. זהו גם חלק הליבה של ההפקה.

אנשי ההוצאה לאור ישבצו לכם עורך מתאים, אשר מתמחה בז'אנר הרלוונטי לכם ואוהב את ספריכם. תקיימו פגישה ראשונית, תכירו ותתכננו את שלבי העבודה המשותפת.

לכל ספר מותאמת עריכה. ישנם ספרים הזקוקים לעריכה לשונית והתקנה בלבד. ישנם הזקוקים לשינויים במבנה הספרותי, וישנם הזקוקים לשכתוב, היינו כתיבה מחדש. בדרך כלל, בלקטורה שנשלחת למחברים, נכתב לגבי סוג העריכה הנדרשת. בכל מקרה, לאחר שעורכי ההוצאה קוראים את כתב היד, הם מחליטים לגבי סוג העריכה ודנים עם מחבר הספר על כך.
העריכה נמשכת בין חודשיים לשלושה. תלוי כמובן באורך הספר, העריכה הנדרשת וזמן תגובה של המחבר. נציין, כי על המחבר לאשר את השינויים שהמליץ עליהם העורך. לכל עורך שיטת עבודה משלו. לרוב, העורכים עובדים בשיטת "עקוב אחר שינויים" (ב-word) וכך יכול המחבר לעקוב ולהבחין בשינויים שנעשו. לאחר עבודה משותפת של העורך והמחבר, יימסר הקובץ הסופי למשרדי ההוצאה – להמשך הליך ההפקה.

איור

ספרי ילדים זקוקים לאיורים מעצימים. בהוצאת אופיר מגוון מאיירים, בעלי סגנונות שונים.

מכיוון שלכל סופר טעם אישי משלו, נציע לסופר מספר מאיירים וכך יוכל הסופר להתרשם מתיק העבודות ואיורים שונים. ברגע שנבחר מאייר על ידי הסופר, נוצר קשר ראשוני והמאייר מבצע סקיצה על פי הנחיתו של הסופר. במידה ונוצר "חיבור" (התאמה) – המאייר ממשיך באיורי הספר על פי הנחיות הסופר. לספר ילדים ממוצע, נמנים בין 10-12 איורים.

הגהה

לאחר שלב העריכה, אנו מעבירים את הספר למגיה. המגיה מתקן טעויות לשון, ניסוח, שגיאות הקלדה ופיסוק לפי כללי האקדמיה ללשון. לעיתים נדמה כי לאחר העריכה, הספר מוכן לדפוס. אך לא כך הדבר, ישנן טעויות "הנעלמות מן העין" ולכן, בדיקת המגיה חשובה וקריטית ואין לפסוח עליה.

עיצוב ועימוד

עיצוב העטיפה הינו החלק השיווקי בהליך ההפקה. הכריכה צריכה למכור ולשווק את הספר, לחשוף פרטים מסקרנים וייחודיים ויחד עם זאת, לא לחשוף יותר מידי. הכריכה היא מעין כרטיס ביקור אשר מייצג, משווק ומוכר יחד. הגרפיקאית בהוצאתנו, תעזור לכם לבחור את הכריכה המתאימה ביותר לספרכם, על פי טעמכם האישי והידע המקצועי שלה. אתם מוזמנים להתרשם מעיצוב הכריכות בקטלוג המקוון באתרנו.

אישור סופי

כאשר הספר עבר את כל השלבים של תהליך ההוצאה לאור בהצלחה – הוא מוכן להדפסה. בשלב זה יוגש למחבר תדפיס סופי לאישורו ולאישור העורך. עם חתימתם, יעבור הספר  לאישורו הסופי של המו"ל ולאחר מכן יחל הליך הדפסת הספר.

הדפסה

בישראל מקובל כי כמות הדפסת מהדורה ראשונה תעמוד על 1000 עותקים. בז'אנרים מסויימים כגון ספרי שירה מקובל להדפיס כמות קטנה יותר של כ-300 עותקים ומעלה. באופיר הוצאה לאור מופעל דפוס דיגיטלי (הדפסה ישירה מקובץ לנייר, המיועדת לכמויות קטנות), ודפוס אופסט (לכמויות גדולות). באפשרות המחבר להגיע לבית הדפוס הנמצא בהוצאת אופיר ולחוות מקרוב את הדפסת ספרו.

השבחה

עטיפת הספר תעבור השבחת למינציה מבריקה או מאט. במקרים מסויימים תבוצענה הטבעות או הבלטות בעטיפת הספר, בהתאם לקבוע בהסכם ההוצאה לאור.

כריכה

בסיום ההדפסה וההשבחה מגיע שלב כריכת הספר. ניתן לכרוך את הספר בכריכה קשה או רכה, נתון לשיקולי המחבר והמו"ל בעת החתימה על הסכם ההוצאה לאור.

הפצה

הספרים נשלחים למפיץ, ומופצים לחנויות הספרים המובחרות כגון סטימצקי, צומת ספרים, חנות הדגל של אופיר ביכורים ביהוד והחנויות הפזורות. בנוסף, הספרים יישלחו לבית הספרים הלאומי ולקטלוג הספריות הציבוריות.
כמו כן, ניתן להפיץ את הספרים במהדורה אלקטרונית –
אופיר ביכורים עוסקת גם בהפקה של ספרים אלקטרוניים בפורמט e'PUB – הספר משווק בערוצי מכירת ספרים אלקטרוניים רבים וטובים.

יחסי ציבור וקידום מכירות

בישראל מופצים אלפי כותרים בשנה. בהוצאת אופיר מאמינים כי ללא מאמצי יחסי ציבור וקידום מכירות, יקשה להביא כותר של יוצר חדש לתודעת הציבור. לפיכך אנו נעזרים במספר "מנועים" על מנת להביא את הכותר החדש ומחברו לתודעת הציבור, ובכך גם להגדיל את מכירת ספרו.

  רדיו – לכל מחבר קיימת האפשרות להקלטת תשדיר המבשר על הוצאת ספרו לאור בקולו או באמצעות קריין מקצועי.

מיני סייט – לכל מחבר קיימת האפשרות להקים מיני אתר משלו, כחלק מאתר אופיר הוצאה לאור, בו תצורף תמונתו, פרטיו וכמובן אודות ספרו. מאתר זה ניתן יהיה לעבור בקישור מיידי לרכישת ספרו שיופיע בקטלוג שלנו.

מכירות מרוכזות לארגונים – אנו פועלים מול ארגנים שונים, על מנת לעודד רכישות מרוכזות של ספרים, בהתאם לתוכנם והרלוונטיות שלהם לארגון המיועד.

 שבוע הספר העברי – אופיר ביכורים משתתפת בכל שנה בחגיגות שבוע הספר, מציבה דוכנים ומזמינה ומזמינה את המחברים לחתום על ספריהם. על מנת לעודד מכירת ספרים, במעמד זה אנו דואגים כי הכרוז יקרא את שם המחבר החותם ושם ספרו.

פרסום – מאחר שאנו קשורים לפעילות פרסומית ולמשרדי פרסום, ניתן לרכוש באמצעותו שטחי פרסום במדיות השונות, במחירים מוזלים הן בפרסומי סולו והן כחלק מקמפיינים אותם אנו עורכים מעת לעת.

 

השקה

מזל טוב! ספרכם עבר בהצלחה את תהליך הוצאת ספר וכל שלביו וכעת הוא מופץ לחנויות. הגיע הזמן להשקה חגיגית! השקת ספר הינו אירוע מרגש, ייחודי ומהנה.

הרגע לו ייחלתם הגיע! אין דבר משמח יותר מאשר לחגוג את אותו רגע קסום עם הקרובים שלכם. בבית אופיר ביכורים מתחם שלם העומד לרשותכם ובו מתקיימים השקות מרגשות וחגיגיות. ניתן לארח עד 150 , להנות ממערכת שמע מקצועית, ברקו, קייטרינג משובח, מוזיקה נעימה, יין ומטעמים, והחשוב מכל – ספרכם מוצג ונמכר בפני כל יקירכם.

ניתן להזמין עיתונאים לסיקור האירוע, צילום ותיעוד.

* יש לציין כי עלויות מימון ההפקה וההוצאה לאור, חלות על המחבר. מנגד, יקבל המחבר את כל התמורות ממכירת ספריו (בניכוי עמלות המפיצים השונים). הזכויות תשארנה בידי המחבר.